När det gäller tilläggspoäng har vi funderingar kring skolor och undervisningslokaler. Det finns en kriterie "nära bulleralstrande kommunikationsanläggnin, industri eller liknande" . Hur har resonemanget i arbetsgruppen gått kring denna punkt? Här skulle vi behöva lite vägledning hur man tänkt kring detta. Räcker det t.ex. med närhet till kommunikationsanläggning eller bör riktvärden inom/utom-hus överskridas för att tillägspoäng ska ges? Ofta är det ju svårt för skolan själv att påverka bullernivåer på skolgården orsakade av närliggande väg. Att debitera extra för något som ligger utanför deras eget påverkansområde känns lite svårmotiverat.
Att poäng ges för bl.a. närhet till bostäder m.m., markförorening och miljökvalitetsnormer beror på att kommunerna ofta genomför inventeringar, mätningar och undersökningar av buller, föroreningar o.s.v. i större sammanhang som det inte går att hänföra till någon verksamhetsutövare. Någon möjlighet att fakturera enskilda VU för övergripande luftundersökningar, bullerundersökningar, markföroreningsinventeringar m.m. finns ju inte.
Poängen ges alltså för att myndigheten ska få någon form av ersättning för dessa arbeten oavsett deras utredda faktiska förhållanden.
Beträffande skolor m.m. kan det vara lite svårt att sätta poäng på en störning från t.e.x. en väg eller bullrande industri. Man har förmodligen svårt att göra något åt själva vägen. Men det måste vara situationen som avgör. Jag hörde i dag talas om ett fall där en kommun planerar att lägga en förskola alldeles intill en mycket starkt trafikerad väg. Trots miljökontorets avrådan. Förskolan kommer att utsättas för både buller och avgaser. Här tycker jag att det är alldeles uppenbart att sätta poäng eftersom den tydligt berörs av vägen och kontoret kommer förmodligen att få ägna särskild uppmärksamhet åt detta under åren.
Men generellt kan man väl säga att om en skola ligger inom influensområdet för en bullrande verksamhet måste skolan ha med i sitt egenkontrollprogram hur man tar hand om de ev. olägenheter som kan uppstå av detta. Miljökontoret kommer säkert att titta närmare på situationen i samband med sina tillsynsbesök och i andra sammanhang så jag anser nog att en poäng kan vara motiverad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar