tisdag 2 december 2008

Transporter och energi

Hur mycket tid av det ordinarie tillsynsbesöket ska vi ägna åt att följa upp en verksamhets transporter och energianvändning? Kan man säga att den ”mertid” som poängförflyttningen innebär, kan ägnas åt energitillsyn? i så fall - påverkas inte den ordinarie tillsynen?
Vi har resonerat som så att tillsynen bl.a. ska medverka till en långsiktigt hållbar utveckling. I miljöbalken sägs i 1 kap. § 1 bl.a. ”Bestämmelserna i denna balk syftar till att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö.” I 26 kap. § 1 sägs ”Tillsynen skall säkerställa syftet med denna balk och föreskrifter som har meddelats med stöd av balken”. Det innebär att det i tillsynsbegreppet även ingår att titta på t.ex. energiförbrukning, transporter, o.s.v. Det ska alltså vara en naturlig del av tillsynen. På vissa håll i landet har man börjat ta fram rutiner för denna tillsyn (Skåne t.ex.).

Om man använder sig av de timmar som riskbedömningen ger, ska det det normalt finnas tid över även för denna tillsyn. Många synpunkter som vi fått in under utvecklingsarbetet har varit att bedömningen ger för många tillsynstimmar, men om man tar med alla delar i tillsynen så inser man snart att det i de flesta fall inte stämmer.

Om det i en kommun finns anläggningar där man bedömer att det kommer att krävas extra tid för tillsynen av energi och transporter får man ta hänsyn till detta då man sätter den fasta årliga avgiften så att den räcker för den tid som tillsynen beräknas komma att ta.

Alltså svaret på frågan är att det ingår i den ordinarie tillsynen, den mertid som poängförflyttningen ger ska normalt inte ägnas åt någon specifik del av tillsynen. Kommunen är den som får planera och genomföra tillsynen enligt egna förutsättningar. Upplever ni att ni inte har tid med energitillsyn m.m. för vissa företag har de en för lågt satt tillsynstid.

Inga kommentarer: